vineri, aprilie 7

Daca nu exista Dumnezeu, totul este ingaduit

Mi-a ramas in minte un citat dintr-o carte pe care n-am avut rabdarea sa o termin: Fratii Karamazov. In fine citatul l-am descoperit in alta carte si suna cam asa:"Daca nu exista Dumnezeu, totul este ingaduit" Suntem oare ingraditi de credinta crestina...nu cred, socotinta credintei noastre include iubire, bunatate, inteligenta, rabdare, evlavie, deci capacitatea omului de a se exprima asa cum e firesc.Totusi, daca nu exista Dumnezeu nu mai exista oprelisti, putem patrunde dincolo de granitele absurdului. Si nu numai noi oamenii ramanem fara oprelisti, ci si ceea ce ne inconjoara, Natura, Universul. Ordinea legilor atat de bine scrise ale Universului s-ar spulbera si s-ar naste Haos...dar nimic din toate astea nu se intampla, pentru ca Dumnezeu exista si ne priveste cu ingaduinta.
Necredinta as privi-o cu ingaduinta la cei mai putin instruiti, caci cu cat iti aprofundezi studiul asupra celor ce te inconjoara, asupra mecanismului de existenta al fiintei umane, realizezi tot mai mult ca exista un Mare Programator. de exemplu fiinta umana are totul pus intr-un echilibru perfect, mersul prost al unui mecanism (de exemplu unul metabolic) este imediat reglat de interventii indelung gandite. Exista un "soft"pentru toate. Cat as fi vrut sa inteleg modul in care functioneaza analizatorii in corpul uman (bine , aici nu m-am omorat cu studiul) mi-a fost imposibil si in acelasi timp uluitor. Cum reusim sa auzim sau sa vedem? Sau sa revedem imagini din trecut? Noi detinem poate cel mai precis soft. Unul cu zeci de Kilobites presupun (imaginati-va cata informatie acumuleaza gandurile noastre), unul in care exista saved memory, sau un recicle bin la care din cand in cand dam restore.
Codul genetic atat de precis si invariabil programat, atomul cu o structura atat de stabila...oare sa fie intamplator, spontan..hai sa fim seriosi...
Nu-i cumva ceva cibernetica pe aici?
Ma gandesc adesea ca la baza ni s-a dat un soft simplu de functionare, pentru nevoi minime, de alimentatie, existenta, reproducere, ceea ce e innascut, dar ingaduinta Dumnezeiasca a dat posibilitatea unei upgradari, a lasat posibilitatea evolutie noastre in viitor. Bunul-simt, masura, ni le cere Dumnezeu, insa uneori le pierdem (poate prin interventii Luciferice) si ne virusam softul cu Haos...asa apar tragediile si greselile noastre.
Si poate, ceea ce ramane de necontestat si dovada ca exista cineva care ne-a construit atat de armonios de la marele Big-bang pana acum este Infinitatea Universului. Daca fizica i-ar gasi o limita , o explicatie poate nici acceptul meu n-ar fi pe deplin. Dar, atata timp cat ne intindem la infinit, fara limita si acelasi timp intr-o perfecta armonie avand ca dar suprem "liberatea", mi-e tare greu sa cred ca nu am fost creati de-un Mare Programator.

4 comentarii:

Anonim spunea...

"[..]de a se exprima asa cum e firesc[..]"

Si ce inseamna firesc .. cine a definit aceasta notiune, nu tot noi, oamenii? Ce e firesc? .. relativ, nu crezi?

Dap.. interesanta chestia cu asemanarea mintii noastre cu un soft. Dar stii ce au in comun creierul si chipseturile? Circuitele electrice! Intreg creierul e un complex de tranzistori care emit asa-numitele 'intreruperi'. In cibernetica, se pleaca de la intreruperi aleatoare prelucrate ulterior in succesiuni logice. Cred ca aici sta diferenta intre latura biologica si informatica..

Imi aminteste de o ora de psihologie in care asemanam hipnoza cu o virusare pentru a sustrage informatii confidentiale. Interesante analogii care ne fac sa visam ca am putea fi... Dumnezeu :)

simiuk spunea...

Mihnea notiunile mele de cibernetica sunt mai putin decat elementare. Asa ca m-as bucura tare mult daca ai vrea sa-mi onorezi pagina... iar cu "firescul de care vorbesti" mie imi ramane inca imposibila de imaginat evolutia limbajului la om...pentru ca la baza sta un program in care se fac conexiuni, legaturi si modul de redare sunt sunetele ... gandeste insa ce mecanica sta la baza laringeluui, cutiei toracice, etc ca sa redea atat clar..pe mine ma uimeste...
Iar cu hipnoza ta, ti-am zis ca Dumnezeu ne-a dat un soft de baza, pe care noi l-am upgradat, mai mult sau mai putin ortodox:)

Anonim spunea...

[..]socotinta credintei noastre include iubire, bunatate, inteligenta, rabdare, evlavie, deci capacitatea omului de a se exprima asa cum e firesc[..]

Nu ai inteles ce te-am intrebat. Eu te intrebam ce intelegi prin 'firesc'. De ce sunt unele exprimari firesti (iubire bunatate etc.) iar altele nu? Cine a facut acea clasificare? Nu e relativa la conventiile noastre de societate? Imi e greu sa iti explic tocmai fiindca e destul de abstracta notiunea.. Sa iti dau un exemplu.. de ce bunatatea e ceva firesc.. si nu rautatea? .. de ce e binele bine si raul rau.. si nu invers? Nu noi am decis asta?

simiuk spunea...

Cumva am dat peste un spirit agnostic? Da pur si simplu in viziunea mea aceste lucruri sunt firesti si ma rog ca mare parte a omenirii sa le considere asa..ce nu-i firesc:violenta, atacurile, absurditatea, terfelirea, pervertirea...Chestia cu sistemul la care ne raportam e dificila si oarecum stabila la nivelul microcosmosului...si problema e ca eu m-am raportat, inainte sa fac dovada, la cel al credintei crestine...sau al bunului simt.
P.S. cu sistemul de referinta am eu ceva pregatit, numai ca de-as stii si ceva relativitate einsteiniana ar fi bine. Poate ma ajuti tu...